Ιστορία της τέχνης

ΑρχικήΙστορία της τέχνης

ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΑΧΥΔΑΚΤΥΛΟΥΡΓΙΑΣ

Πριν μιλήσουμε για την ιστορία της ταχυδακτυλουργίας, θα πρέπει να αναφέρουμε τι ορίζεται ως ταχυδακτυλουργός. Ως ταχυδακτυλουργός ή θαυματοποιός, ορίζεται ο εκτελών ψεύτικα “θαύματα”, με τεχνικά μέσα, καθώς και χειροπρακτική δεξιοτεχνία, με απώτερο σκοπό την ψυχαγωγία του κοινού του. Διεθνώς η ταχυδακτυλουργία αναφέρεται με την αγγλική λέξη magic, η οποία και προέρχεται από την ελληνική λέξη μαγεία, ή Illusion (οφθαλμαπάτη). Φαίνεται πως προήλθε από την περσική λέξη magu, που ήταν η ονομασία των αρχαίων Περσών ιερέων και υιοθετήθηκε κατά τη διάρκεια των πολυετών πολέμων μεταξύ Ελλήνων και Περσών, με τη λέξη μάγος. Εδώ, πρέπει να διαχωρίσουμε τη τέχνη της ταχυδακτυλουργίας από την μαύρη, λευκή ή άλλου είδους μαγεία, που αναφέρεται στα μεταφυσικά – παραφυσικά φαινόμενα.

Στην Ελλάδα, μέχρι τις αρχές του προηγούμενου αιώνα, η τέχνη της ταχυδακτυλουργίας αναφερόταν ως θαυματοποιία και οι ταχυδακτυλουργοί, ως θαυματοποιοί, καθώς στα μάτια του κόσμου, ποιούσαν μικρά ή και μεγαλύτερα “θαύματα”! Με την πάροδο του χρόνου όμως, μετά τα μέσα του 20 ου αιώνα, παγιώθηκε η χρήση της λέξης ταχυδακτυλουργός. Είναι σύνθετη λέξη, προερχόμενη από τίς λέξεις ταχύς και δάκτυλο, θέλοντας να υποδηλώσουν κάποιον, ο οποίος χρησιμοποιεί γρήγορα, αλλά και ευέλικτα τα δάκτυλά του. Αντιστοίχως, διεθνώς χρησιμοποιούνται οι λέξεις prestidigitator (ταχυδακτυλουργός) ή manipulator (χειροπράκτης).

Η ιστορία της ταχυδακτυλουργίας, χάνεται στα βάθη των αιώνων, ενώ είναι από τις αρχαιότερες παραστατικές τέχνες στο κόσμο, μαζί με το θέατρο και το θέατρο σκιών. Έχουμε στοιχεία και εικόνες ψυχαγωγικών παραστάσεων από “μάγους” στην αρχαία Κίνα, που χρονολογούνται ίσως άνω των 2.500 ετών! Αναφέρεται δε, πως οι κινεζικοί διαπερατοί κρίκοι, και οι κούπες με τα μπαλάκια, είναι ίσως τα αρχαιότερα ταχυδακτυλουργικά κόλπα που γνωρίζουμε. Επίσης ταχυδακτυλουργικά κόλπα, φαίνεται να χρησιμοποιούντο για αρχαίες θρησκευτικές τελετές, ώστε να δίνεται μία αίγλη και ένα μυστήριο στη τελετή, χωρίς όμως να αποκαλύπτεται η αλήθεια.

Στη διάρκεια του χρόνου, από την αρχαία Ελλάδα και την Ρώμη, καθώς και μεταγενέστερα, φαίνεται πως η τέχνη της ταχυδακτυλουργίας είχε με διάφορους τρόπους διεισδύσει στο τομέα της ψυχαγωγίας. Μέχρι δε, το 17 ο αιώνα είχε αρχίσει να παίρνει τη μορφή καλλιτεχνικής παράστασης, κυρίως από πλανόδιους καλλιτέχνες, ως μονάδες, είτε για την ψυχαγωγία των βασιλέων ή αυλικών, είτε με τη συμμετοχή τους σε κάποιο είδος τσίρκου, αν και πολλές φορές, το κοινό λόγω της αδυναμίας του να εξηγήσει τα παρουσιαζόμενα κόλπα, είχε τη τάση να κατατάσσει τους ταχυδακτυλουργούς στους σατανιστές ή κατέχοντες δαιμονικές δυνάμεις.

Και ενώ σιγά – σιγά οι παραστάσεις “μαγείας” είχαν αρχίσει να οργανώνονται σε μικρά θεατρικά δρώμενα, ένας Γάλλος ωρολογοποιός έμελλε να είναι ο πατέρας και θεμελιωτής της σύγχρονης μαγείας. Ο Jean Eugene Robert – Houdin, με την ικανότητά του να κατασκευάζει ιδιαίτερες μηχανές κατάφερε να δημιουργήσει πρωτοποριακά για την εποχή εφέ, τα οποία άρχισε να τα παρουσιάζει, υπό μορφή θεατρικής παράστασης, στο δικό του μαγικό θέατρο στο Παρίσι. Η φήμη του, έγινε τόσο μεγάλη, ώστε πλειάδα καλλιτεχνών όπως ο John Henry Anderson ανοίγοντας το δικό του θέατρο στο Λονδίνο, o Alexander Herrmann, o NJ Makelyne, Howard Thurston κ.α., θέλησαν να ακολουθήσουν τα βήματά του και να τον μιμηθούν. Όλοι τους δημιούργησαν αξιοθαύμαστα κόλπα, πρωτοποριακά για την εποχή τους και έγιναν διάσημοι γι’ αυτά. Χρόνια αργότερα, ο Ούγγρος Erik Weisz, μεγάλος θαυμαστής της κληρονομιάς του Houdin, αποφάσισε να ακολουθήσει τα βήματά του αλλά και να εξελίξει τη τέχνη, δίνοντας έναν δραματικό τόνο κινδύνου και αγωνίας στις παραστάσεις του. Προς τιμήν του μεγάλου Robert Houdin, αποφάσισε να υιοθετήσει το όνομα Harry Houdini και να γίνει ένας από τους διασημότερους ταχυδακτυλουργούς στην ιστορία της τέχνης. Δυστυχώς, έφυγε από τη ζωή αρκετά νωρίς, καθώς τραυματισμένος όντας και παρά τις έντονες πιέσεις της συζύγου του, αρνήθηκε να αναβάλλει τη παράστασή του εκείνη τη μέρα, με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του, κατά την διάρκεια ενός πολύ δύσκολου κόλπου απόδρασης, μέσα από ένα ενυδρείο με νερό, όταν λόγω των έντονων πόνων, δεν κατάφερε τελικά να λυθεί. Η κληρονομιά του όμως ήταν ήδη πολύ μεγάλη και οδήγησε την τέχνη σε νέους δρόμους.

Εδώ να σημειώσουμε, πως την εποχή εκείνη, οι ταχυδακτυλουργοί έμελλε να γίνουν και οι σύμβουλοι και κατασκευαστές των πρώτων ειδικών εφέ στον τότε πρωτοεμφανιζόμενο Αμερικανικό κινηματογράφο, καθώς κατείχαν τη τεχνογνωσία της οπτικής απάτης, η οποία με τη βοήθεια του κινηματογραφικού φακού, μπορούσε να δημιουργήσει εντυπωσιακά για την εποχή αποτελέσματα. Με τη πάροδο του χρόνου φυσικά οι όροι ανεστράφησαν και οι ταχυδακτυλουργοί εκτός από το να δίνουν, άρχισαν και να “δανείζονται” ιδέες από τη βιομηχανία του κινηματογράφου.

Κατά τη διάρκεια του 20 ου αιώνα, η ταχυδακτυλουργία άρχισε να παίρνει τη σύγχρονη μορφή που γνωρίζουμε. Μεγάλοι καλλιτέχνες όπως ο θρυλικός χειροπρακτικός δεξιοτέχνης Cardini, οι μυθικοί close up magicians Dai Vernon, Ed Marlo, Slydini, οι illusionists Doug Henning, Harry Blackstone και Harry Blackstone jr, το τρομερά δημιουργικό μυαλό του Ricky Jay, ο «πατέρας» της σύγχρονης περιστερομαγείας Channing Pollock και πολλοί άλλοι, έδωσαν μία νέα πνοή στη τέχνη, με μεγάλες θεατρικές παραγωγές και τηλεοπτικά shows. 

Και όλα αυτά μέχρι το 1983, όπου ένας Αμερικανός ταχυδακτυλουργός, αποφάσισε να γράψει ιστορία και να δημιουργήσει μία οφθαλμαπάτη που θα ξέφευγε από τα στενά όρια μίας θεατρικής σκηνής, εξαφανίζοντας κάτι πραγματικά μεγάλο, σε ζωντανή τηλεοπτική σύνδεση με το Αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο και ζωντανό κοινό. Εξαφανίζοντας λοιπόν με τη συμμετοχή ζωντανού κοινού, πρώτα ένα μικρό αεροσκάφος (Lear Jet) και δύο χρόνια αργότερα, το Άγαλμα της Ελευθερίας, και παρουσιάζοντας μεταγενέστερα, με μοναδικό τρόπο, πλειάδα ισάξιων και εντυπωσιακών μέγα-οφθαλμαπατών, ο David Copperfield έμελλε να γίνει ο διασημότερος σύγχρονος ταχυδακτυλουργός στο κόσμο μέχρι σήμερα και να εμπνεύσει άλλους μεγάλους καλλιτέχνες όπως οι Criss Angel, David Blane, Kevin James, Dynamo, Franz Harary, Cyril Takayama, Luis De Matos, Penn and Teller κ.α.

Σήμερα πλέον, η χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας, δίνει στους νέους ταχυδακτυλουργούς τη δυνατότητα να δημιουργήσουν καινούρια κόλπα, ακόμα πιο εντυπωσιακά, όπως για παράδειγμα η βιντεομαγεία, παρουσιάζοντας κόλπα κατά τα οποία ο ταχυδακτυλουργός διαδρά με μία οθόνη ή ένα tablet, κάνοντας αντικείμενα που εμφανίζονται στην οθόνη να «βγαίνουν» από μέσα και να γίνονται πραγματικότητα ή και το αντίστροφο!!!

ΤΥΠΟΙ ΤΑΧΥΔΑΚΤΥΛΟΥΡΓΙΚΩΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ

Ανάλογα με το είδος και το μέρος στο οποίο εκτελούνται οι «μαγικές» παραστάσεις, αυτές χωρίζονται στις ακόλουθες κατηγορίες:

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΚΗΝΗΣ (STAGE SHOWS)

Προγράμματα που πραγματοποιούνται σε μία θεατρική σκηνή, με μεγάλο κοινό και συχνά με την συμμετοχή πολλαπλών συνεργατών. Οι σκηνικές παραστάσεις, δίνουν τη δυνατότητα πραγματοποίησης μεγαλύτερων σε όγκο και εντυπωσιασμό κόλπων, που ονομάζονται οφθαλμαπάτες (Illusions).

ΚΟΝΤΙΝΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ (CLOSE-UP MAGIC)

Παρουσίαση ταχυδακτυλουργικών κόλπων, με μικρότερα αντικείμενα, όπως τράπουλες, νομίσματα, χαρτονομίσματα, σχοινιά, στυλό, μαντιλάκια κ.α. Τα κόλπα αυτά, προορίζονται για μικρό αριθμό θεατών κάθε φορά, καθώς εκτελούνται είτε σε έναν ή σε πολύ μικρή ομάδα θεατών και σε πολύ κοντινή απόσταση από αυτούς, κυριολεκτικά μέσα στα χέρια τους. Ο παρουσιαστής μπορεί να εκτελεί τα κόλπα του όρθιος, καθήμενος, ή περιφερόμενος εάν πρόκειται για μεγάλο χώρο καθώς και μία αίθουσα χορού, όπου μετακινείται από τραπέζι σε τραπέζι.

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΑΛΟΝΙΟΥ (SALON MAGIC)

Παραστάσεις που λαμβάνουν χώρα σε εξωτερικό χώρο ή και εσωτερικό χώρο, μικρότερο όμως από αυτόν ενός θεάτρου. Καθώς αρκετές φορές υπάρχει και η παρουσία κάποιας πλατφόρμας, πάνω στην οποία παρουσιάζονται τα θεάματα, ονομάζεται και platform ή cabaret magic.

Το κοινό είναι μικρότερο από αυτό των παραστάσεων σκηνής, αλλά όχι τόσο μικρό όσο στις κοντινές παραστάσεις. Μπορούν να εκτελεστούν σειρά από μαγικά κόλπα, όχι όμως τόσο μεγάλα, όσο στη σκηνή.

ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΜΑΓΕΙΑ (CLASSIC MAGIC)

Στο είδος αυτό ο ταχυδακτυλουργός παρουσιάζει κόλπα που έχουν το στυλ καθώς και την κομψότητα της μαγείας του 19 ου και 20 ου αιώνα. Κόλπα και παρουσίαση με διαχρονική χροιά και δοκιμασμένα στο χρόνο και το κοινό, είναι πάντα επίκαιρα και αποτελούν μία σταθερή αξία για κάθε ταχυδακτυλουργό.

ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΟΦΘΑΛΜΑΠΑΤΩΝ (ILLUSION MAGIC SHOW)

Στο είδος αυτό, γίνεται παρουσίαση μεγάλων σε όγκο μαγικών κόλπων, εκτελούνται συνήθως πάνω σε σκηνή, παρουσιάζοντας εμφανίσεις-εξαφανίσεις ανθρώπων, τηλεμεταφορές, τεμαχισμούς και επαναφορά βοηθών, αποδράσεις και πλειάδα άλλων εντυπωσιακών εφέ.

ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΜΕΓΑ ΟΦΘΑΛΜΑΠΑΤΩΝ (MEGA ILLUSION SHOW)

Ένα είδος το οποίο ξεκίνησε ο Αμερικανός ταχυδακτυλουργός David Copperfield, ο οποίος ενώπιον ζωντανού κοινού, κατάφερε να εξαφανίσει αρχικά ένα Liar Jet αεροσκάφος και αργότερα το Άγαλμα της Ελευθερίας στη Νέα Υόρκη. Συνέχισε με σειρά εντυπωσιακών κόλπων, καθιερώνοντας έτσι το είδος του mega illusion show, το οποίο πολλοί ακολούθησαν αργότερα, δημιουργώντας τα δικά τους εντυπωσιακά εφέ.

ΧΕΙΡΟΠΡΑΚΤΙΚΗ ΜΑΓΕΙΑ (MANIPULATION MAGIC SHOW)

Το είδος αυτό περιλαμβάνει σειρά από ταχυδακτυλουργικά κόλπα, υψηλής χειροπρακτικής δεξιοτεχνίας. Στην αρχή και για πολλά χρόνια, το κύριο αντικείμενο χειροπραξίας ήταν η τράπουλα. Εμφανίσεις – εξαφανίσεις, τραπουλόχαρτων, αλλαγή χρώματος, άνοιγμα και κλείσιμο βενταλιών, ήταν στο πρόγραμμα μίας παράστασης. Με το καιρό προστέθηκαν και άλλα αντικείμενα όπως, μπαλάκια, νομίσματα, δακτυλήθρες, λουλούδια, κεράκια, CDs κ.α.

ΠΑΙΔΙΚΗ ΜΑΓΕΙΑ (KIDS MAGIC SHOW)

Προγράμματα που προορίζονται για την ψυχαγωγία των παιδιών. Διανθισμένα με χιούμορ και αστείες ιστορίες, ψυχαγωγούν τους μικρούς θεατές σε παιδικά πάρτυ, σχολικές γιορτές, εκδηλώσεις, εκδρομές κ.α. 

ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΜΑΓΕΙΑ Ή ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΗ ΜΑΓΕΙΑ (PROMOTION MAGIC)

Αυτό το είδος μαγείας, σε αντίθεση με τα ψυχαγωγικά προγράμματα, χρησιμοποιεί την τέχνη της ταχυδακτυλουργίας, για την προώθηση εταιρικών προϊόντων ή υπηρεσιών. Οι εταιρικοί μάγοι μπορούν να έχουν και επιχειρηματικό υπόβαθρο και εμφανίζονται σε συνέδρια, εκθέσεις, ή λανσάρισμα προϊόντων, όπου οι ψευδαισθήσεις τους, ενισχύουν τη διασκεδαστική παρουσίαση των προϊόντων που προσφέρουν οι εταιρικοί χορηγοί.

ΜΑΓΕΙΑ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ (STREET MAGIC)

Η μαγεία του δρόμου, είναι ένα είδος υβριδικής μαγείας, συνδυάζοντας σκηνική μαγεία (stage magic), μαγεία σαλονιού (salon magic), αλλά και κοντινή μαγεία (close-up magic). Πρόκειται για καλλιτέχνες που παρουσιάζουν τα κόλπα τους σε εξωτερικούς χώρους με κόσμο γύρω τους και σε πολύ κοντινή απόσταση. Σε αντίθεση με την στυλιζαρισμένη παράσταση σκηνής, εδώ ο καλλιτέχνης παρουσιάζει τα κόλπα του σε ανυποψίαστο κοινό, περαστικούς πολλές φορές όπου έχουν την ξαφνική χαρά να γίνουν και κομμάτι αυτής της παράστασης. Το είδος αυτό χρησιμοποιήθηκε από αρκετούς καλλιτέχνες όπως οι David Blane ή Criss Angel, στα πλαίσια τηλεοπτικών προγραμμάτων, με κύριο χαρακτηριστικό τις ξαφνικές και γεμάτες έκπληξη αντιδράσεις των θεατών.

ΜΑΓΕΙΑ ΠΟΡΤΟΦΟΛΑΔΩΝ (PICKPOCKET MAGIC)

Οι καλλιτέχνες αυτού του είδους, χρησιμοποιούν βασικές αρχές της ταχυδακτυλουργίας, ώστε να παραπλανούν τα μέλη του κοινού, αποσπώντας τους τη προσοχή, ενώ την ίδια στιγμή τους αφαιρούν ρολόγια, πορτοφόλια, γραβάτες, ζώνες και άλλα προσωπικά αντικείμενα. Μπορεί να λάβει χώρα σε κάθε κάθε είδος εκδήλωσης από τη σκηνή ενός θεάτρου έως και μικρές παρέες. Οι James Freedman, Bob Arno, Borra, είναι έγραψαν ιστορία στο είδος αυτό.

ΝΟΗΤΙΣΜΟΣ (MENTALISM)

Στο νοητισμό, ο παρουσιαστής, δημιουργεί την εντύπωση, πως έχοντας «ειδικές» δυνάμεις, μπορεί να ελέγχει το μυαλό του κοινού του, ώστε να διαβάζει σκέψεις και να προβλέπει γεγονότα, από την τυχαία επιλογή ενός τραπουλόχαρτου, έως πολυσύνθετες και πολύπλοκες προβλέψεις. Darren Brown και Max Maven, είναι δύο χαρακτηριστικοί καλλιτέχνες αυτού του είδους.

ΚΩΜΙΚΗ ΜΑΓΕΙΑ (COMEDY MAGIC)

Στο είδος αυτό, συνδυάζεται ή τέχνη της ταχυδακτυλουργίας με το stund-up comedy. Διάσημοι κωμικοί μάγοι, The Amazing Johnathan, Mac King, Penn & Teller.

ΜΑΓΕΙΑ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ (ΚΟΣΤΟΥΜΙΩΝ) – (COSTUMES QUICK CHANGE)

Περιλαμβάνει σειρά από γρήγορες αλλαγές των ενδυμάτων των καλλιτεχνών, με σχεδόν αστραπιαία ταχύτητα. Χαρακτηριστικοί καλλιτέχνες αυτού του είδους οι Sos & Victoria Petrosyan, Lea Kyle, και ο ιδιοφυής Ιταλός Arturo Brachetti, ο οποίος έμελλε να είναι ο πατριάρχης αυτού του είδους, μετατρέποντάς το σε εξαιρετικές θεατρικές παραστάσεις.

ΕΙΔΗ ΤΑΧΥΔΑΚΤΥΛΟΥΡΓΙΚΩΝ ΕΦΕ

Αν και διεθνώς οι απόψεις για την κατηγοριοποίηση των ταχυδακτυλουργικών εφέ διαφέρουν, υπάρχει μία γενική παραδοχή για τα είδη αυτά και είναι τα ακόλουθα:

ΠΑΡΑΓΩΓΗ / ΕΜΦΑΝΙΣΗ (PRODUCTION)

Ορίζεται η παραγωγή / εμφάνιση ενός αντικειμένου από το «πουθενά». Δείχνοντας για παράδειγμα τα χέρια του άδεια, ο μάγος με μία «μαγική» κίνηση, εμφανίζει ένα νόμισμα, ένα μαντίλι, ή μία τράπουλα, από ένα άδειο κουτί να εμφανίζει λουλούδια και ομπρέλες γεμίζοντας τη σκηνή, ή ακόμα μέσα από ένα φύσημα καπνού να εμφανιστεί ο ίδιος ο μάγος!

ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ (VANISH)

Ο μάγος παρουσιάζοντας διάφορα αντικείμενα, έχει τη δυνατότητα με μία κίνηση, να τα εξαφανίσει από τα μάτια των θεατών, εν ριπή οφθαλμού! Νομίσματα, τραπουλόχαρτα, υγρά, ακόμα και οι βοηθοί ή ο ίδιος ο μάγος μπορεί να εξαφανιστεί. Με τη πάροδο του χρόνου και της τεχνολογίας έγινε δυνατόν να εξαφανιστούν ακόμα και μεγάλα κτήρια, μνημεία ή αγάλματα όπως το Άγαλμα της Ελευθερίας. Καθώς η εξαφάνιση είναι το αντίστροφο της εμφάνισης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί αντίστροφα μία παρόμοια με την εμφάνιση τεχνική.

ΜΕΤΑΦΟΡΦΩΣΗ (TRANSFORMATION)

Η αλλαγή της υφής, του χρώματος, του μεγέθους, ή και τελείως του είδους του αντικειμένου, με κάποιο άλλο. Ο μάγος μπορεί να αλλάξει το χρώμα σε ένα μαντίλι από κόκκινο σε πράσινο, ένα χάλκινο νόμισμα να μεταμορφωθεί σε νίκελ, ένα χαρτονόμισμα να «αλλάξει» σε ένα άλλο διαφορετικής αξίας, ένα μικρό μπουκάλι αναψυκτικού να γίνεται απότομα μεγάλο, ή μία κούκλα βιτρίνας να μεταμορφώνεται σε πραγματικό άνθρωπο!

ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (RESTORATION)

Ο παρουσιαστής καταστρέφει διάφορα αντικείμενα και κατόπιν προβαίνει στην αποκατάστασή τους. Ένα σχοινί κόβεται και αμέσως κολλάει, ένα τραπουλόχαρτο κόβεται σε κομμάτια και κατόπιν ένα – ένα τα κομμάτια ενώνονται και το τραπουλόχαρτο αποκαθίσταται πλήρως, ή ο μάγος κόβει τη βοηθό του σε κομμάτια και τελικά μόλις ανοίξει το κουτί, ως δια μαγείας είναι άθικτη!

ΤΗΛΕΜΕΤΑΦΟΡΑ (TELEPORTATION)

Ένα ή και περισσότερα αντικείμενα ή και άνθρωποι, εξαφανίζονται από ένα μέρος και εμφανίζονται σε ένα άλλο. Για παράδειγμα, ένα δανεικό νόμισμα ή δακτυλίδι, τοποθετείται στο χέρι του μάγου, κλείνει τα δάκτυλά του και όταν τα ανοίγει, αυτό έχει εξαφανιστεί και λίγες στιγμές αργότερα βρίσκεται μέσα σε ένα κλειστό κουτί που μπορεί να βρίσκεται στην τσέπη του ή στην άλλη άκρη της σκηνής! Πολλές φορές οι ταχυδακτυλουργοί χρησιμοποιούν αυτό που ονομάζεται ΜΕΤΑΘΕΣΗ (TRANSPOSITION) ή ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΗ ΔΙΠΛΗ ΤΗΛΕΜΕΤΑΦΟΡΑ, κάνοντας δύο αντικείμενα να αλλάξουν θέσεις ταυτόχρονα, παίρνοντας το ένα τη θέση του άλλου. Μία τηλεμεταφορά, μπορεί να θεωρηθεί και το αποτέλεσμα του συνδυασμού μίας εξαφάνισης και παραγωγής.

ΑΙΩΡΗΣΗ (LEVITATION)

Η αψήφηση στα μάτια του κοινού της δύναμης της βαρύτητας και η ικανότητα του μάγου να κάνει διάφορα αντικείμενα να αιωρούνται. Μπορεί να περιλαμβάνει, την αιώρηση ενός χαρτονομίσματος, ενός νομίσματος μέσα στα χέρια του θεατή, ενός μαντιλιού μέσα σε ένα κλειστό μπουκάλι, μίας μεταλλικής μπάλας, ή ακόμα και την αιώρηση του βοηθού ή και του ιδίου του μάγου! Ο David Copperfield έγραψε ιστορία παρουσιάζοντας το ΠΕΤΑΓΜΑ ΤΟΥ ΙΚΑΡΟΥ (FLY OF ICARUS), μία αιώρηση κατά την οποία ο μάγος δείχνει να έχει πραγματικά τη δυνατότητα να πετάει! 

ΔΙΕΙΣΔΥΣΗ (PENETRATION)

Το πέρασμα, χωρίς καμία ζημιά, ενός στερεού αντικειμένου μέσα από ένα άλλο. Το είδος αυτό ονομάζεται και solid thru solid (στερεό μέσα από στερεό). Ο μάγος, περνάει μία βελόνα στο κέντρο ενός σπιρτόκουτου και τη βγάζει από την άλλη. Αυτό όμως θα έπρεπε να είναι αδύνατον καθώς όταν ανοίγει το σπιρτόκουτο μέσα υπάρχει μία συμπαγής μεταλλική πλάκα! Το ίδιο συμβαίνει όταν ένα νόμισμα ή ένα ποτήρι περνάει μέσα από ένα τραπέζι, ή δύο θηλιές από σχοινί μπορούν να περάσουν το ένα μέσα στο άλλο χωρίς να λυθούν. Ο μάγος επίσης μπορεί να περάσει μέσα από έναν καθρέπτη, ή πολλές φορές, τοποθετεί τη βοηθό του μέσα σε ένα κουτί και περνάει πάρα πολλά σπαθιά, χωρίς τελικά η βοηθός να πάθει τίποτα! 

ΑΠΟΔΡΑΣΗ (ESCAPE)

Ο μάγος ή σπανιότερα ο βοηθός, δένεται με χειροπέδες ή ζουρλομανδύα, και τοποθετείται σε μία παγίδα θανάτου, όπως ένα ενυδρείο, ή δεμένος ανάποδα, ή ένα φλεγόμενο κουτί και έχει περιορισμένο χρονικό διάστημα να λυθεί, ώστε να βγει ζωντανός. Σε αυτές τις παραστάσεις δίνεται ένας δραματικός τόνος κινδύνου και αγωνίας στο κοινό.

ΠΡΟΒΛΕΨΗ / ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΜΥΑΛΟΥ (PREDICTION / MIND READING)

Ο μάγος αποδεικνύει στο κοινό του, πως έχει τη δυνατότητα να προβλέπει ή να διαβάζει τη σκέψη. Μία πρόβλεψη γράφεται σε ένα κομμάτι χαρτί, και τοποθετείται στο τραπέζι. Κατόπιν ο μάγος ζητά από ένα θεατή από το κοινό του, να του πει ένα τυχαίο αριθμό, να διαλέξει ένα τραπουλόχαρτο, ή την αγαπημένη του ομάδα. Στο τέλος ανοίγεται το χαρτί με τη πρόβλεψη, που ταιριάζει ακριβώς με αυτά που είπε ο θεατής!!! Ακριβώς το αντίστροφο συμβαίνει με το διάβασμα του μυαλού, όπου ο θεατής πρώτα επιλέγει και γράφει κρυφά τις επιλογές του και κατόπιν ο μάγος καλείται να διαβάσει το μυαλό του θεατή, ώστε να βρει τις επιλογές αυτές και να τις παρουσιάσει στο κοινό, σε σύγκριση με αυτές που είχε γράψει ο θεατής!

Κάπου εδώ, θα πρέπει να αναφέρουμε, πως σε ένα κόλπο μπορεί να υπάρχει συνδυασμός δύο ή και περισσοτέρων εφέ.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ/ ΔΩΡΕΑ

Κάνοντας μας μια δωρεά, μας βοηθάτε  να υπάρχουμε, να οραματιζόμαστε, να δημιουργούμε και να βοηθάμε και εμείς με τον τρόπο μας.